اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

تفاوت CRM و اتوماسیون اداری در چیست

نرم ‌افزار اتوماسیون اداری به منظور ارتقاء کارایی و بهره ‌وری متمرکز بر ایجاد سادگی و اتوماسیون در وظایف اداری روزانه در سازمان است. در مقابل، نرم ‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) وظیفه دارد مدیریت تعاملات با مشتریان را از طریق تجربیات شخصی ‌سازی ‌شده و استراتژی ‌های ارتباطی هدفمند بهبود بخشد، از داده ‌ها به منظور بهبود روابط، فرآیند های فروش و رضایت مشتریان بهره‌ مند شود. در نتیجه هدف اصلی اتوماسیون اداری بهینه ‌سازی عملکرد داخلی و CRM بهبود تعاملات با مشتریان و بهبود عملکرد در زمینه فروش است.

فرق CRM و اتوماسیون اداری چیست؟

همانطور که تفاوت اتوماسیون اداری و BPMS در نحوه کارکرد آنها تعریف می شود، اتوماسیون اداری و CRM نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. ابتدا باید بدانیم اتوماسیون اداری چیست؟ همچنین از چیستی CRM نیز باید اطلاعات کسب کنیم تا بتوانیم تفاوت آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

اتوماسیون اداری چیست؟

اتوماسیون اداری به عنوان یک فرآیند، از فناوری ‌های اطلاعات و نرم ‌افزار های اختصاصی برای هماهنگی و اجرای خودکار فرآیند های اداری در سازمان‌ ها و شرکت ‌ها بهره می ‌برد. هدف اساسی از اتوماسیون اداری،کاهش تکرار و خطا های انسانی، افزایش دقت و بهره ‌وری، کاهش زمان و هزینه ‌ها، و ارتقاء کیفیت فعالیت‌ های اداری بهبود و بهینه ‌سازی فرآیند های مدیریتی و اجرایی است. فعالیت ‌های قابل اتوماسیون در این زمینه شامل مدیریت مالی و حسابداری، اداره اسناد و مدارک، تنظیم تقویم و وظایف، رتبه ‌بندی سفر ها، و مدیریت ارتباط با مشتریان و همچنین نرم ‌افزار مدیریت منابع انسانی می ‌باشد.

CRM چیست؟

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به عنوان یک فناوری برای مدیریت روابط و تعاملات یک کسب و کار با همه مشتریان فعلی و بالقوه ‌اش، با هدف بهبود روابط تجاری تعریف می ‌شود. سیستم CRM به سازمان‌ ها کمک می‌ کند تا با مشتریان خود در ارتباط باشند، فرآیند ها را ساده‌ سازی و سود آوری را بهبود بخشند، و ابزاری فراهم کند که در مدیریت تماس، مدیریت فروش، بهره‌ وری، و موارد دیگر کمک نماید. با این حال، مدیریت ارتباط با مشتری تنها به معنای استفاده از فناوری ‌های روز دنیا برای افزایش فروش نبوده، بلکه راهبردی است که طی آن سازمان تلاش می ‌کند تا با آگاهی از نیاز‌ ها و رفتار های مشتریان خود، ارتباط موثرتری با آنها برقرار کند. در واقع، موفقیت سازمان در ارتباط با مشتری، بیشتر به فلسفه تجارت آنها تکیه دارد تا به تجهیزات فنی، اما استراتژی ‌های موفق CRM همواره بر استفاده از فناوری مبتنی است.

حال که با مفهوم CRM و اتوماسیون اداری آشنا شدیم، می توانیم به تفاوت نرم ‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و اتوماسیون اداری بپردازیم:

نرم ‌افزار CRM بر پایه فروش متمرکز است و تمام ابزار های موجود در آن به سازمان کمک می ‌کنند تا عملکرد فروش خود را بهبود بخشیده و تمرکز گزارش ‌ها به سمت فروش باشد، در حالی که نرم افزار اتوماسیون اداری تمرکز خود را روی حوزه بازاریابی دارد. نرم ‌افزار CRM از زمانی که سرنخ‌ ها و فرصت ‌های فروش ثبت می ‌شوند، به اقدامات موثری برای تبدیل آنها به مشتری می ‌پردازد، در حالی که اتوماسیون اداری با استفاده از روش ‌های مختلف، سعی در تولید سرنخ و هدایت آنها به مراحل پایین ‌تر قیف فروش دارد.

در واقع، در فرآیند تبدیل یک سرنخ به مشتری، مراحل ابتدایی متعلق به اتوماسیون اداری و مراحل انتهایی مربوط به CRM است. اتوماسیون اداری با استفاده از ابزار های متنوع به تولید سرنخ می‌ پردازد و از بین آنها، سرنخ ‌های با پتانسیل بیشتر را شناسایی و سپس نرم ‌افزار CRM به سازمان کمک می‌ کند تا این سرنخ ‌ها را به مشتریان تبدیل نماید.

اتوماسیون

تفاوت نحوه کار اتوماسیون اداری و CRM چیست؟

اتوماسیون اداری و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو سیستم نرم ‌افزاری هستند که هر کدام خصیصه های متفاوتی دارند و بر طبق زمینه ‌های خاص خود، برنامه ‌های کسب و کار را بهینه ‌سازی می‌ کنند. باید توجه داشت که برخی از سیستم ‌های CRM ممکن است دارای ابزار های اتوماسیون داخلی باشند و ابزار های اتوماسیون اداری هم ممکن است با سیستم‌ های CRM ادغام شده و به بهبود کلی بهر ه‌وری و کارایی کسب ‌و کار کمک کنند.

اتوماسیون اداری

CRM

  • به کاربرد سیستم ‌های کامپیوتری و نرم ‌افزار ها برای اتوماسیون وظایف روزمره دفتری و بهبود فرآیند های اداری اشاره دارد.
  • شامل نرم ‌افزار های ایمیل، پردازشگر های واژه، صفحات گسترده، سیستم ‌های مدیریت اسناد و ابزار های اتوماسیون جریان کار می ‌شوند.
  • به طور عمده بر توسعه فرآیند های داخلی و بهبود کارایی در سازمان تمرکز دارد.
  • به طور خاص برای مدیریت تعاملات و روابط با مشتریان فعلی و پتانسیلی طراحی شده ‌اند.
  • یک پایگاه داده مرکزی برای ذخیره اطلاعات مشتریان از جمله اطلاعات تماس، تاریخ خرید، ترجیحات و تاریخچه ارتباطات فراهم می‌ کنند.
  • به کمک کسب ‌و کار ها در پیگیری و تحلیل تعاملات مشتریان در انواع نقاط تماس مانند ایمیل، تماس تلفنی، رسانه‌ های اجتماعی و وب کمک می‌ کند.

سوالات متداول

CRM چه اهمیتی برای کسب و کار ها دارد؟

سامانه مدیریت ارتباط با مشتری برای سازمان‌ ها بسیار اساسی است، زیرا به بهبود مدیریت و تقویت روابط با مشتریان کمک می‌ نماید و از طریق تلاش ‌های مؤثر در زمینه‌ های بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان، به افزایش رضایت مشتریان، وفاداری آنها و در نتیجه رشد کسب ‌و کار کمک می‌ کند. با مرکزی ‌سازی داده ‌ها و تعاملات مشتریان، این سامانه به سازمان ‌ها کمک می‌ کند تا نیاز ها و ترجیحات مشتریان خود را بهتر درک کنند و راهکار هایی را برای درگیری شخصی ‌سازی و هدفمند ارائه دهند.

آیا CRM انواع مختلف دارد؟

دسته ‌های مختلفی از CRM وجود دارد، از جمله CRM عملیاتی و CRM تحلیلی. سیستم CRM عملیاتی به بهبود و اتوماسیون فرآیند های مشتریان تمرکز دارد، CRM تحلیلی اطلاعات مشتری را تجزیه و تحلیل کرده و برای تصمیم ‌گیری ‌های استراتژیک اطلاعات ارائه می ‌دهد.


مقالات مشابه

مدارس از چه نرم افزاری استفاده می کنند بهترین کتاب های آزمون هوش ششم چرا رمان بخوانیم و چه رمانی بخوانیم آموزش نویسندگی مسیری برای موفقیت تأثیر انتخاب دبیرستان خوب در قبولی کنکور تفاوت گوشی سامسونگ سری ‏M‏ و ‏A نکاتی که باید بدانیم آموزش زمان بندی سمپاشی منازل معرفی کامل انواع شاخه های حسابداری 25 نکته برای یادگیری زبان انگلیسی خرید ویو ویدیو اینستاگرام چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا شیبا اینو به ۱ دلار می‌رسد محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم آشنایی با بهترین پارچه فرم مدارس سال 1402 چگونه هم سختی نکشیم و هم در امتحانات دوازدهم تجربی 20 بگیریم؟ راه های جذب دانش‌آموز برای تدریس خصوصی تفاوت گوگل شیت و اکسل معرفی 9 تا از بهترین نرم افزار های اتوماسیون اداری در ایران و جهان اتوماسیون اداری چیست اتوماسیون اداری در مقایسه با سیستم مدیریت فرآیند تجاری (BPMS) دبیرخانه چیست و چه وظایفی دارد شرح وظایف و تفاوت دبیرخانه و بایگانی تفاوت دبیرخانه و بایگانی مستندات چیست چگونه اسناد را بایگانی کنیم +بهترین روش ‌ها برای مرتب ‌سازی اسناد بهترین نرم ‌افزار های بایگانی اسناد انواع روش های بایگانی سند در ادارات توده سینه چقدر خطرناک است
لیست مقالات