اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

تفاوت گوگل شیت و اکسل

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در رابطه با آموزش اکسل به آن توجه داشته باشید، تفاوت کلی این نرم‌افزار با گوگل شیت است که رقیب اصلی آن محسوب می‌شود. هر دوی این موارد در حوزه حسابداری اهمیت بالایی دارند و به همین دلیل، هم کاربران حرفه‌ای و هم کاربران مبتدی از آن‌ها برای انجام امور مورد نظرشان بهره می‌برند.

امروزه انتخاب یکی از این دو مورد برای برخی از افراد به چالش اساسی تبدیل شده است. گوگل شیت در سال‌های اخیر دچار تغییر شده است و هم اکنون بسیاری از ویژگی‌های مورد نیاز کاربران را به طور کامل در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، به نحوی که شاید برخی عملاً خود را بی‌نیاز از اکسل ببینند.

انتخاب یک گزینه مناسب از بین این دو مورد نیازمند بررسی کلیه تفاوت‌های این پلتفرم‌ها است. در این متن قصد داریم به طور کامل نقاط تمایز این دو پلتفرم اختصاصی را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که مایکروسافت و گوگل دقیقاً چه امکانات مشخصی را در این دو مورد به شما ارائه خواهند داد.

گوگل شیت و اکسل

هر یک از این پلتفرم‌ها ویژگی خاص خود دارند

قیمت

آموزش اکسل نیازمند نصب نرم‌افزار آفیس است و این کار بدون پرداخت هزینه مربوط به آن امکان‌پذیر نیست. در حالی که شیت به صورت کاملاً رایگان و تنها با  داشتن یک حساب کاربری در دسترس همه کاربران قرار دارد. در حقیقت، برای استفاده از اکسل باید هزینه مربوط به تهیه لایسنس سری نرم‌افزارهای آفیس را پرداخت کنید. این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین اکسل و شیت محسوب می‌شود. علاوه بر این مورد، باید به این نکته اشاره کنیم که با داشتن یک حساب کاربری،‌ علاوه بر شیت، به سرویس ذخیره‌سازی گوگل درایو نیز دسترسی خواهید داشت.

امکان خریداری اکسل به صورت جداگانه وجود ندارد. برای دسترسی به این نرم‌افزار باید حتماً تمامی نرم‌ا‌فزارهای سری office را به شکل کامل در اختیار داشته باشید، البته این امر یک مزیت عالی محسوب می‌شود؛ زیرا تنها با پرداخت یک هزینه مشخص می‌توانید از نرم‌افزارهای دیگری همچون ورد، پاورپوینت و پابلیشر نیز بهره ببرید. قیمت جدیدترین نسخه office به شرح زیر است:

  • Office پلن فمیلی: 99.99 دلار در سال (امکان استفاده شش نفر به شکل هم‌زمان)
  • Ofiice پلن شخصی: 69.99 دلار در سال‌ (امکان استفاده تنها توسط یک نفر)
  • Office پلن بیسیک بیزینس: 6 دلار به ازای هر ماه (استفاده شخصی و تنها برای بیزینس‌ها)

رابط کاربری

استفاده صحیح از رابط کاربری یک بخش مهم از آموزش اکسل است و به همین جهت، باید به آن کاملاً توجه داشته باشیم. Spreadsheet موجود برای اکسل و شیت از نظر ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند. همانند اکسل، شیت هم از چندین سلول متفاوت تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها دارای نام مختص به خود هستند. امکان استفاده از فرمول نویسی در هر دوی این موارد وجود دارد. حتی می‌توانید این موارد را در هر یک از پلتفرم‌ها کپی کنید.

فرمول‌های پیشفرض ارائه شده اکسل از نظر تعداد کمی بیشتر از موارد موجود در شیت هستند. از سوی دیگر، رابط کاربری اکسل در نسخه‌های جدید‌ به خصوص از نسخه ۲۰۱۰ به بعد به شکل «ریبون» درآمده است. در واقع، هر قسمت از ابزارهای مورد نیاز کاربران در یک بخش مشخص جای دارد.

به طور کلی باید بیان کرد که رابط کاربری اکسل نسبت به رابط کاربری شیت امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالی که گوگل بر ساده‌سازی شیت تمرکز دارد، در نرم‌افزار اکسل شاهد قرار دادن انبوهی از گزینه‌ها به صورت مستقیم هستیم تا کاربران با سرعت بیشتری عملیات مورد نظر خود را ادامه دهند.

 

اکسل

اکسل متعلق به سری office است

پیشرفته بودن ساختار

آکسل پیشرفته‌تر از شیت است و نمی‌توان این موضوع را به هیچ وجه انکار کرد. به عنوان نمونه، امکان تعیین مایکروهای مختلفی در اکسل وجود دارد که به صورت اتوماتیک محاسبات مشخصی را برای شما انجام می‌دهند. این در حالی است که گوگل شیت بیشتر برای انجام امور عادی و محاسبه توابع ساده کاربرد دارد. در آموزش اکسل بر همین موضوع تأکید می‌شود.

اگرچه یک فايل اكسل را می‌توان در شیت باز کرد، اما نباید انتظار داشته باشید که شیت بتواند به شکل کامل همه اجزای مورد نظر شما را به شکل صحیح نشان دهد. به عنوان مثال، ممکن است جدول آکسل در شیت کمی به هم بریزد، به خصوص اگر جدول‌های مورد نظر از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده باشند.

هم در برنامه إکسل و هم در برنامه شیت می‌توان محیطی را فراهم کرد که چند نفر از اعضای تیم به صورت هم‌زمان روی یک پروژه کار کنند. این قابلیت ابتدا در برنامه شیت وجود داشت،‌ اما با توجه به محبوبیت بالای این امر اکسل نیز به سراغ چنین ویژگی خاصی رفت. توجه داشته باشید که به‌کارگیری این ویژگی تنها در نسخه‌هایی از اکسل امکان‌پذیر است که به شکل قانونی لایسنس شده باشند.  

سرعت

موارد ساده‌ای همچون ساخت جدول‌، نوشتن، ضرب و تقسیم و گزینه‌هایی مشابه این موارد در شیت و اکسل سرعت بالایی دارند. بحث سرعت وقتی اهمیت خود را نشان می‌دهد که قصد داشته باشید از فضای مقدماتی دور شوید و به انجام امور پیشرفته‌ بپردازید.

در این حالت، نرم آفزار اکسل برگ برنده شما خواهد بود، البته باید به این نکته اشاره کنیم که سرعت اکسل با توانایی سخت‌افزاری سیستم شما رابطه مستقیمی دارد. استفاده از حافظه‌های SSD می‌تواند به شما کمک کند تا یک فایل بسیار پیچیده و حجیم را در اکسل با سرعت بالایی باز کنید. با استفاده از دروس ارائه شده در دوره آموزش اکسل می‌توانید سرعت خود را در زمان به‌کارگیری این نرم‌افزار افزایش دهید.

در همین بخش لازم است که به بحث تفاوت این دو مورد از نظر طراحی نمودار و فلوچارت نیز اشاره کنیم. در این بخش می‌توان برنده را گوگل شیت دانست. این پلتفرم دارای تعداد نمودارهای بیشتری نسبت به اکسل است که می‌توانید برای نمایش مصور آمار و ارقام دلخواه خود از آن‌ها استفاده کنید. کار کردن با فلوچارت‌ها در گوگل شیت نسبتاً ساده‌تر از اکسل است، البته این به آن معنا نیست که فلوچارت‌های اکسل غیر قابل استفاده هستند.

گوگل شیت

امکان ذخیره‌سازی

بآ اکسل این امکان را در اختیار خواهید داشت که فایل‌های خود را به صورت مستقیم روی درایو ذخیره‌سازی سیستم عامل خود قرار دهید. این امر در حالی صورت می‌گیرد که فایل‌های شما در گوگل شیت به صورت مستقیم روی فضای ذخیره‌سازی Google cloud قرار خواهند گرفت. در واقع، برای دسترسی به این فایل‌‌ها باید حتماً اتصال اینترنتی داشته باشید.

در سال‌های اخیر و پس از عرضه office 365، شرکت Microsoft امکان استفاده از اکسل آنلاین را برای مشترکان office 365 فراهم کرده است. اگرچه امکان انجام مواردی همچون باز کردن فایل اكسل و مشاهده مختصات آن وجود دارد، اما این نسخه یک نوع اكسل مقدماتي محسوب می‌شود و تفاوتی با شیت ندارد. این موضوع نیز در دوره آموزش اکسل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاربرد اکسل وقتی مشخص می‌شود که از نسخه اصلی اکسلی که روی سیستم عامل ویندوز و یا مک او اس نصب شده است، استفاده کنید. با استفاده از دروس آموزشی arshad hesabdar می‌توانید با کلیه امکانات ارائه شده در این نسخه از اکسل به طور کامل آشنا شوید.

 

سخن پایانی

در بین نرم‌افزارهای آفیس، اکسل همواره جایگاه مهمی را به خود اختصاص می‌دهد. دلیل این موضوع را می‌توان به پیشرفته بودن اکسل و همچنین تسلط کامل آن بر بازار نرم‌افزارهای محاسباتی ارتباط داد، البته رقیب مهم دیگری در این زمینه وجود دارد که با نام google sheet شناخته می‌شود.

یکی از موارد مهم آموزش اکسل، شناخت تفاوت‌های کلی این دو پلتفرم اختصاصی است. از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های آن‌ها می‌توانیم به رابط کاربری، نوع ذخیره‌سازی و همچنین امکانات کلی هر یک اشاره کنیم. مهم است که این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید از بین اکسل و google sheets بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. شما می‌توانید یادگیری اکسل  و آموزش صفر تا صد اکسل را از ما بخواهید.


مقالات مشابه

بهترین کتاب های آزمون هوش ششم چرا رمان بخوانیم و چه رمانی بخوانیم آموزش نویسندگی مسیری برای موفقیت تأثیر انتخاب دبیرستان خوب در قبولی کنکور تفاوت گوشی سامسونگ سری ‏M‏ و ‏A نکاتی که باید بدانیم آموزش زمان بندی سمپاشی منازل معرفی کامل انواع شاخه های حسابداری 25 نکته برای یادگیری زبان انگلیسی خرید ویو ویدیو اینستاگرام چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا شیبا اینو به ۱ دلار می‌رسد محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم آشنایی با بهترین پارچه فرم مدارس سال 1402 چگونه هم سختی نکشیم و هم در امتحانات دوازدهم تجربی 20 بگیریم؟ راه های جذب دانش‌آموز برای تدریس خصوصی معرفی 9 تا از بهترین نرم افزار های اتوماسیون اداری در ایران و جهان اتوماسیون اداری چیست اتوماسیون اداری در مقایسه با سیستم مدیریت فرآیند تجاری (BPMS) تفاوت CRM و اتوماسیون اداری در چیست دبیرخانه چیست و چه وظایفی دارد شرح وظایف و تفاوت دبیرخانه و بایگانی تفاوت دبیرخانه و بایگانی مستندات چیست چگونه اسناد را بایگانی کنیم +بهترین روش ‌ها برای مرتب ‌سازی اسناد بهترین نرم ‌افزار های بایگانی اسناد انواع روش های بایگانی سند در ادارات توده سینه چقدر خطرناک است
لیست مقالات