اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

نمره ی مستمر چگونه محاسبه میشود

جلسه ی امتحان به خودی خود باعث ایجاد اضطراب و استرس در فرد میشود. یعنی حتی اگر فردی به طور کامل بر مطالب مسلط باشد امتحان میتواند باعث ایجاد تشویش در وی شود. بنابراین نمیشود آزمون نهایی را معیاری بر سطح درک علمی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان در نظر گرفت. در همین راستا فعالیت ها و نمراتی که دانش آموزان در طول سال طی پرسش های شفاهی و کلاسی کسب کرده است با عنوان نمره مستمر در نظر گرفته میشود. ممکن است این سوال برای شما بوجود بیاید که نمره ی مستمر چگونه محاسبه میشود؟ بنابراین در این مقاله سعی کردیم درباره ی نمره ی مستمر اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

ارزشیابی مستمر

نمره مستمر

نمره ی مستمر که در واقع میانگین نمراتی میباشد که دانش آموز در طول سال کسب کرده است. نمره ی مستمر بیشتر بر سطح درک و یادگیری دانش آموزان تمرکز دارد و تمامی فعالیت ها و پیشرفت هایی که انش آموز در طول سال داشته است را مد نظر قرار میدهد. از سوی دیگر اینکه بین اموخته ها و آزمون اگر فاصله ی بسیار زیادی بیفتد ممکن است مطالب فراموش شود بنابراین در بازه های زمانی مختلف نیازمند یک پرسش و یاد آوری و یا فعالیت مربوط به آموزه ها میباشد. در ادامه طی آزمون های خرد کلاسی و یا فعالیت های صورت گرفته معلم میتواند سطح یادگیری دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار دهد و این میتواند پاسخی برای پرسش اینکه نمره ی مستمر چگونه محاسبه میشود باشد.

امتحان نهایی

این موضوع که امتحان از دیرباز یک امر پر استرس و پر تشویش به حساب می آید غیر قابل انکار است. ولی به هرجهت یک آزمون نهایی برای سنجش میزان یادگیری نیاز است. اما اینکه این آزمون ها چگونه و به چه نحوی برگزار شود تحت حیطه ی عرصه ی آموزشی قرار دارد. گاها ممکن است این سوال بوجود بیاید چرا به جای امتحان راهکار دیگری معرفی نمیشود؟

در جواب این سوال باید گفت انتخاب روشی جدید بر عهده ی سیاستگذاران آموزشی میباشد. ولی امروزه فعلا هیچ راهکار جدید دیگری برای سنجش میزان یادگیری نهایی غیر از امتحان وجود ندارد. 

نمره مستمر

انواع نمره دادن

برای بسیاری از افراد وقتی این سوال پیش بیاید که نمره مستمر چگونه محاسبه میشود میتوان اینگونه توضیح داد که نمره دهی خام نمیتواند فرآیند ارزشیابی مستمر را به طور کامل بیان کند. چرا که اصلی ترین بعد نمرات مستمر تعیین سطح تحصیلی و پیشرفت هایی است که دانش آموز در طول سال تحصیلی داشته است. با توجه به این مسئله میبینیم اینکه برای نمره ی مستمر یک نمره خام در نظر بگیریم کاری بیهوده است. درواقع میتوان اینطور در نظر گرفت که نمره ی مستمر نشان دهنده ی رقابت فرد با خودش است نه دیگر همکلاسیانش. 

هدف از ارزیابی مستمر

  1. رشد دهنده
  2. پویا
  3. ایجاد امکان جمع آوری اطلاعات لازم برای طراحی مرحله ی بعد تدریس

نمره ی مستمر چگونه محاسبه میشود

  • قضاوت کمی

طبق نظریه قضاوت کمی هیچ نمره ی مستمری برای درج در کارنامه نباید ایجاد شود. یعنی اینکه نمرات دانش آموزان جمع زده و میانگین گرفته نشود، بلکه اگر ارزش یابی معلم نشان از رشد دانش آموز دارد، آخرین قضاوت خود را که طبیعتاً بهترین آن هاست، ملاک قضاوت قرار دهد و در صورتی که مشاهدات وی روند مشخصی را در پیشرفت دانش آموز نشان نمی دهد، بر اساس میانگین ارزش یابی های کیفی خود قضاوت کند. قضاوت کمی را میتوان بر اساس دو نمره محاسبه کرد:

  1. مقایسه نمره دانش آموز با نمرات قبلی خودش(نمره تلاش)
  2. مقایسه نمره ی دانش آموز با استانداردهای از پیش تعیین شده(نتیجه کار)

قضاوت کیفی

  • قضاوت کیفی

در این نوع ارزشیابی هیچ دانش آموزی رد نمیشود. این نمره نتیجه ی چهار نمره ی دانش آموز میباشد:

  1. ممتاز
  2. حرفه ای
  3. در حال یادگیری
  4. در آغاز یادگیری

نکته: در این روش دانش آموزی که در پایین ترین سطح قرار بگیرد مردود به حساب نمی آید بلکه در رده ی (در ابتدای یادگیری) قرار میگیرد

با در نظر گرفتن این موضوع برای معیار های سنجش از واژه های:

  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • در حد انتظار
  • بیش از حد انتظار
  • کمتر از حد انتظار
  • در حال تلاش
  • نیازمند تلاش

عالی: مهارت­ها و نگرش­ها (عملکرد مورد انتظار) در حد عالی و پیشرفته مشاهده می­شود.

بسیار خوب: عملکردهای مورد انتظار، در حد قابل قبول و مناسب مشاهده می­شوند.

خوب: عملکردهای مورد انتظار رضایت بخش هستند.

متوسط: عملکردهای مورد انتظار نیازمند دقت و توجه بیشتری هستند.

ضعیف: عملکردهای مورد انتظار مشاهده نمی شوند.


مقالات مشابه

نرم افزار آزمون آنلاین رایگان دانلود نرم افزار ثبت نمرات دانش آموزان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 1402 و 1401 کنکور آزمایشی چیست؟ مقایسه فرق آزمون عملکردی و مدادکاغذی بهترین مدرسان فیزیک کنکور بهترین مدرسان شیمی ایران بهترین مدرسه های کنکور تهران یک نمونه آزمون مداد کاغذی آزمون مداد-کاغذی چیست؟ بهترین مراکز برگزاری آزمون آزمایشی کنکور اسامی بهترین موسسات کنکور تهران کدامند؟ فرق آزمون آنلاین و آزمون آفلاین در مدیار چیست فرمول محاسبه نمره نهایی یک درس مدیار بهترین آزمون ساز آنلاین رایگان نمونه آزمون بیش فعالی کودکان بهترین آزمون های روانشناختی کودکان زمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود سوالات آزمون تیزهوشان ششم 1402 - 1403 دانلود آزمون های سنجش 1402 تجربی، ریاضی، انسانی
لیست مقالات